De banan waar jonge Marokkanen naar op zoek zijn




Uitgevoerd bij 12.500 werkzoekenden in Marokko, heeft de enquête "Jeugdwerkgelegenheid 2017" zojuist zijn resultaten onthuld. De grote trends.

De resultaten van de enquête "Jeugdwerkgelegenheid 2017" van de Amaljob-groep zijn zojuist onthuld, kondigt het dagblad Aujourd'hui le Maroc aan  in zijn uitgave van 17 januari. Uit het onderzoek blijkt dat OCP nog steeds de voorkeurswerkzaamheid van werkzoekenden is. Volg ONCF en ONEE. In de vierde plaats van deze Top 20 van de meest populaire Marokkaanse bedrijven, vinden we de BMCE Bank (de eerste bank die de particuliere sector in deze ranglijst leidt), gevolgd door Royal Air Maroc en Renault.
 
Volgens het onderzoek is 88% van de werkzoekenden optimistisch over hun professionele toekomst, tegen 3% van de pessimisten. Op het gebied van het zoeken naar werk gebruikt 45% rekruteringsportals, 20% raadpleegt de websites van bedrijven en 15% gebruikt fora en tentoonstellingen. De overgrote meerderheid is klaar om te werken buiten de stad van wonen (82%) en zelfs in het buitenland. De favoriete regio's van Marokkanen zijn België, Italië, Frankrijk en het Midden-Oosten.
Wat ondernemerschap betreft, wil 77% van de respondenten een eigen bedrijf beginnen, voornamelijk in de dienstensector, voor 61%.
 
Deze enquête werd uitgevoerd met een steekproef van 12.500 werkzoekenden (tegen 7.625 mensen in 2015), ontmoet tijdens haltes van de Caravan Job and Trades tijdens de maanden maart, april en oktober. Het monster is bedoeld als representatief voor alle regio's van het koninkrijk. De stad Casablanca is echter met 41% vertegenwoordigd. Rabat, Salé en Kenitra vertegenwoordigen respectievelijk 9, 4 en 3%, terwijl Tanger 8% weegt en Marrakech 7%.

 






Mocro-Place Team Woensdag, 17 Januari 2018 622 keer bekeken

comments powered by Disqus